השיווק מתיש אותי – זו התלונה השגורה בפי הרבה בעלי עסקים ועצמאים
הרבה בעלי עסקים מתלוננים שעבודת השיווק מתישה אותם. אותם בעלי עסקים מבינים ובצדק שללא שיווק אין באפשרותם להתקיים ועליהם לתחזק את השיווק כל ימות השנה על מנת לשמר את העסק והפעילות. עד כאן כולנו מסכימים.
השאלה היא מדוע התחושה היא של התשה? לדעתי התחושה נוצרת מאחר ורוב בעלי העסקים מוצאים את עצמם צריכים להמציא את הגלגל מחדש מדי יום. הם מרגישים שהם עושים עבודה סיזיפית וזו לא תמיד מביאה את התוצאות המקוות מצד אחד ומצד שני דורשת הרבה זמן ואנרגיה.
יש לי מספר הצעות כיצד ניתן להתגבר על כך:
- תוכנית שיווק שנתית – ברגע שמייצרים אסטרטגיה שיווקית, מהלכי שיווק מתפתחים ומגדילים את הקהל באופן מתוכנן
הצורך לקום כל בוקר מחדש ולהמציא את הגלגל מצטמצם.
תוכנית שנתית מייצרת לנו מסגרת עבודה ומטרות כך שהפעולות היומיומיות נעשות הרבה יותר קלות "אוטומטיות" וחלק מהשגרה ללא התעוקה הנפשית של החשיבה. אנחנו מתחילים לראות את הפעולות שלנו כחלק מהמטרה הגדולה ולא כפעולה שאולי לא תצליח. התכנון השנתי מאפשר לנו לייצר תוכנית פעולה שחלקה אוטומטית ובכך להוריד את העומס.
התוכנית מעבירה אותנו ממהלכים שיווקיים קטנים כמו הוצאת פוסט, פרסומת וכדומה לראיה מערכתית של הקמת משפך גדול יותר, אפשרות לקיים אירועים או מהלכים גדולים מאחר והבניה שלהם תהליכית.
לדוגמה: יצירת חוברת חינמית, שאחריה יש סדרת מיילים, שאחריהם וובינר (הרצאה אינטרנטית) או קורס, שאחריהם כנס או מוצר אינטרנטי וכו' התמונה של התהליך מייצרת מטרה ויצירה הרבה פחות סיזיפית מאשר לקום כל יום ולנסות להביא רעיון שיווקי וחשיפה חדשה.
.
- שימוש במערכות ממוחשבות – אנחנו חיים בעולם טכנולוגי בו ניתן לעשות אוטומציה כמעט לכל דבר
- אוטומציה של פרסום ממומן – ניהול קמפיינים
- אוטומציה של פרסום פוסטים ומאמרים – ניתן להכין כמות גדולה של חומרים באופן מרוכז ולתזמן את פרסומו, כך שאם יש אסטרטגיה שיווקית קל מאד להכין את התהליך שאליו אנחנו שואפים ואת רוב החומרים לתזמן לפרסום בקצב קבוע שנראה לנו נכון.
רוב המערכות מתגמלות את מי שמצליח להיות עקבי בפרסומים, למשל, פייסבוק – כאשר הדף העסקי מפרסם באופן עקבי, הקידום האורגני והלייקים האורגנים עולים. - אוטומציה של משלוח מיילים, גם כאן ניתן לתזמן משלוח לפי התהליך שאנו חושבים שיגרום למתעניין להפוך ללקוח.
- אוטומציה של פרסום בפורומים – וכאן אני מסייגת, יש לשים לב שאנחנו לא הופכים לספאמרים, אלא אכן מפרסמים באופן מתוחכם וחכם שאכן יקדם אותנו. ישנן תוכנות המתממשקות לפייסבוק ומאפשרות לפרסם בקבוצות השונות. שימו לב שאם הפרסום הוא אותו פרסום עדיף "להקפיץ" אותו ע"י כתיבת תגובה ולא לחזור על אותו הפרסום מספר פעמים.
.
- הכנה של מענים מוכנים מראש, טמפלטים של מידע והצעות מחיר, כך שפניה של לקוח פוטנציאלי מאפשרת לנו שליחה של משהו מוכן מראש שלעיתים דורש טיפה עריכה אבל לא צריך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם
הכנה של סדרת מיילים לכל מהלך שיווקי, מייצרת זמן מסוים בין הרגע שבו פרסמת והבשלת הלקוח לקניה, נותנת לנו צפי של אחוזי המרה, הפיכת מתעניינים ללקוחות עתידיים ויכולת להיערך לקבלת הלקוחות. ההכנה מראש חוסכת מאתנו את הצורך לחזור על עצמנו בהסברים ראשוניים.טמפלטים של מענה יאפשרו לנו מענה זריז ועקבי. הכנה של ההצעה, אם זו הצעת מחיר, או הצעת מוצר, באופן מסודר היא חסכון באנרגיה, אמנם לא בעניין השיווקי אלא יותר מכירתי אבל זה כנראה חלק מהעניין.
.
. - הבנה שהשיווק הוא הדרך שלך להביא את המתנה שלך לעולם, אם אנחנו משכילים להסתכל על המערך המלא של השיווק, המכירות וכל מה שמסביב כחלק חשוב לא פחות מהמתנה שלנו אז נוכל לקבל שהוא חלק חשוב בעבודה לא פחות מאותו חלק קטן של העשייה המקצועית שלנו.
סת גולדין הוציא לפני כמה ימים מאמר קצר שמדבר על אחוז הזמן של העשייה עצמה, הוא הבחין שברוב העשייה שלנו 90% מהעבודה זה מה שמסביב, אם מדובר בארוחה במסעדה, אז ההכנות מתחילות מקניה, תכנון, חיתוך, הבישול הוא 10%, הגשה, ניקיון וכו', אפילו ניתוח לב פתוח שלכאורה לוקח 6 שעות הוא תוצאה של הרבה הכנות, תכנון, בדיקות ואחריו לא מעט מאלו, כשהניתוח בפועל לוקח כחצי שעה.
.
- ללמוד לאהוב את השיווק – דרך השיווק פוגשים אנשים, מיצרים קשרים אישיים ומקצועיים, לומדים דברים חדשים. בעסק שלנו אנחנו נמצאים חלק גדול מהזמן לבד, במעט מאד אינטראקציות עם אנשים. השיווק פותח אותנו אל העולם. זה המקום להביא את האוטנטי שלנו שהוא זה שימכור בסופו של דבר (בהנחה שאכן אנחנו עושים את עבודתנו מתוך רצון כנה ואמתי לעזור למישהו). שינוי הגישה שלנו אל השיווק כאל חלק חברתי יותר של העבודה יכולה לשנות את היחס שלנו אליו מרע הכרחי להפוגה מסוימת וכיפית מהלבד שלנו בעבודה.
.
לסיכום:
מעבר ממלחמת התשה עם השיווק לשמחה והנאה הוא בשני מישורים:
הארגוני – תכנוני, יצירת תוכנית ומערכת שתתמוך בתוכנית.
הנפשי – תודעתי, הסתכלות מחדש על החלק הזה של העבודה ככיף חברתי וכהזדמנות לצאת לעולם.
לכאורה אנחנו מוסיפים לעצמנו עבודה, כי הקמת מערך שיווק הוא עבודת הכנה שדורשת זמן, תכנון ולא מעט משאבים, גם רגשיים מאחר ויש "התחייבות" לתהליך מסוים. אבל בסופו של יום, כאשר המערכת עובדת על אוטומציה, הכנה וחופש השיווק מפסיק להיות מטלה מתישה אלא חלק מהעבודה לא רע ולא טוב, פשוט כך.
אם עוד לא הורדת את המדריך: עסק מסודר ומנוהל – זה הזמן!
אם בכל זאת מרגישים שרוצים עזרה, אני כאן לענות על שאלות או לקבוע שיחת התייעצות.
לכל שאלה או בקשה אני פה, השאירו תגובות וספרו לי האם המאמר עזר ועשה לך סדר